Повертаємося до навчання

В Україні відновлюється навчання у закладах вищої освіти. Про необхідність цього йшла мова листі Міністерства освіти і науки України «Про завершення навчального року» №1/3417-22 від 10.03.2022 р., а про особливості роботи освітян під час дії правового режиму воєнного стану – у листі МОН «Про надання інформації» № 1/3463-22 від 15.03.22 р., розісланих керівникам закладів освіти. Цьому питанню було присвячено також три наради, які пройшли в Міністерстві. На них було вироблено рекомендації щодо відновлення освітнього процесу. «Міністерство рекомендувало для університетів, які мають змогу, і які перебувають у таких умовах, що дозволяють повернутися до навчального процесу, зробити це, -повідомив про результати цих нарад ректор КПІ Михайло Згуровський на засіданні ректорату – оперативного штабу реагування та забезпечення життєдіяльності університету, яке відбулося 21 березня. -Принаймні, надати можливість студентам, які мають цього року випускатися, – бакалаврам, магістрам – завершити навчання, бо їм до закінчення залишилося місяць-півтора, а потім – захист дипломних робіт, які Міністерство пропонує замінити на спеціальні випускні іспити». А нормативно-правовим підґрунтям відновлення навчання в КПІ імені Ігоря Сікорського стали наказ МОН № 265 від 21.03.2022 «Про проведення атестації випускників закладів фахової передвищої, вищої освіти» та наказ по університету «Про заходи щодо організації та проведення освітнього процесу під час правового режиму воєнного стану».

***

Деякі університети вже розпочали процес повернення до освітнього процесу. Це, скажімо, Національний університет біоресурсів і природокористування України, Київський національний університет імені Тараса Шевченка. Понад те, працюють над цим навіть харківські виші – Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Харківський національний університет імені В.Н.Каразіна та інші українські ЗВО.

З 4 квітня відновлює навчання й КПІ імені Ігоря Сікорського. Звісно, воно проводитиметься в дистанційному режимі. І, з огляду на ситуацію в державі та в місті, освітній процес матиме низку відмінностей від тих форматів, до яких через пандемію коронавірусної хвороби вже певним чином призвичаїлися студенти та викладачі. Організаційним питанням відновлення навчання та його особливостям в умовах воєнного стану було присвячено засідання Адміністративної ради КПІ, низка консультацій на рівні адміністрації університету та його підрозділів. Також ці питання обговорювалися на згаданому вище засіданні ректорату – оперативного штабу реагування та забезпечення життєдіяльності університету. Про напрацьовані на них рішення, налагодження цієї роботи і принципи, на яких вона ґрунтуватиметься, розповідаємо нижче.

***

«Ми маємо дбати про наших здобувачів освіти – студентів і аспірантів. І, звісно, про наших працівників. Ми враховуємо їхнє становище та реальні можливості навчатися і навчати, які вони мають сьогодні, – так визначив на засіданні Адмінради КПІ 15 березня головний принцип організації освітнього процесу в університеті в нинішніх умовах перший проректор університету Юрій Якименко. – Для всіх науково-педагогічних працівників через особисті кабінети в «Електронному кампусі» запущено гугл-форму опитування. Мова йде про опитування всіх без винятку працівників цієї категорії. Заповнюючи її, вони самі мають визначати формат своєї роботи. Власне, березень університет завершує так, як і починався. Зарплату буде виплачено вчасно з розрахунку повної завантаженості НПП, включаючи викладацьку, наукову і навчально-методичну діяльність у віддаленому режимі за індивідуальними планами. Що стосується навчально-допоміжного персоналу, управлінського персоналу, та інших категорій, для них графік роботи визначатимуть керівники підрозділів». Юрій Якименко наголосив, що саме працівник має самостійно визначити форму своєї роботи. Але підкреслив, що це має бути повноцінна робота: «Якщо він може забезпечити викладання в дистанційному режимі, ми це приймаємо. Жодних обмежень щодо місця його перебування – в Україні чи за її кордонами – немає. Зарплата виплачуватиметься за виконану роботу… Якщо людина через незалежні від неї обставини не має змоги виконувати свої функціональні обов’язки, готується подання на вимушений простій. Таким співробітникам виплачуватиметься посадовий оклад. Обставини ці можуть диктуватися ходом бойових дій, місцем її перебування тощо».

Проміжні результати опитування НПП було оприлюднено на засіданні ректорату 21 березня: понад 95% викладачів готові стати до роботи в дистанційному режимі й забезпечувати освітній процес.

Варто зауважити принагідно, що вже ухвалено рішення, що атестація науково-педагогічних працівників, які мали ближчим часом виходити на конкурс, відтерміновується до 31 серпня.

Докладно положення щодо організації роботи працівників університету викладено в наказі «Про порядок роботи працівників КПІ ім. Ігоря Сікорського під час дії правового режиму воєнного стану» (див. https://document.kpi.ua/2022_HY-51).

***

Вже проміжні дані опитування студентів станом на 21 березня засвідчили, що зв’язок з факультетами та кафедрами мають більше 90% з них. Доступ до Інтернету мають також приблизно 90% здобувачів вищої освіти. При цьому можуть і хотіли б продовжувати навчання в дистанційному режимі 57% опитаних, а понад 76% студентів 4 курсу бакалаврату висловили готовність і бажання завершити програму навчання в цьому семестрі. Додамо, що можливість ознайомитися з усіма результатами опитування

надано представникам органів студентського самоврядування.

Слід зауважити, що у питаннях організації освітнього процесу КПІ, як і інші українські університети, в межах своєї автономії може ухвалювати рішення щодо відновлення та форм організації освітнього процесу і застосовувати гнучкі підходи до освітньої взаємодії учасників освітнього процесу з урахуванням вже відпрацьованих в умовах карантинних обмежень рішень. Студентам надаватиметься можливість обирати курси, які вони слухатимуть в дистанційному синхронному (традиційному, тобто в режимі реального часу) або асинхронному режимах. Курси, які вони оберуть для вивчення, отримають статус вибіркових по їхніх освітніх програмах і враховуватимуться в навчальних планах. Якщо є курси, вивчення яких не вдалося організувати в поточному семестрі, їх буде перенесено на наступний семестр. На невипускних курсах дозволятиметься дострокове завершення навчання і враховування результатів неформального навчання. Для тих студентів, які не зможуть навчатися ані в синхронному, ані в асинхронному режимах, є можливим надання індивідуального графіку, або, в разі надзвичайних обставин, надання академічної відпустки.

***

Для студентів останнього курсу бакалаврату освітній процес завершуватиметься в червні цього року. Підготовку і захист кваліфікаційних робіт для них можна замінювати на підсумкові атестаційні іспити, які проводитимуться в дистанційному режимі. Для тих здобувачів вищої освіти, які не зможуть завершити навчання в червні, пропонуватиметься оформити академічну відпустку з можливістю поновлення і завершення навчання в інший зручний для них час (до речі, якщо людину призивають до ЗСУ, така відпустка надається автоматично).

Єдиною категорією випускників, які мають представити кваліфікаційну роботу, є магістри, які навчалися за освітньо-науковими програмами («наукові магістри»). Для них заміна таких робіт на атестаційні іспити не передбачається, оскільки інакше їхні дипломи не будуть визнаватися. Тому вони мають або провести повний цикл підготовки атестаційної роботи, або взяти академічну відпустку, щоби повернутися до роботи в зручний час Захисти ж «професійних магістрів» вже пройшли.

***

Щодо легітимності виданих цього року дипломів про вищу освіту. Як повідомив у своєму Телеграм-каналі Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет, у повному обсязі відновлено роботу ЄДЕБО. Отож з 21 березня заклади освіти мають можливість вносити туди дані щодо здобувачів освіти, формувати для випускників інформацію, що міститиметься в документах про здобуту освіту та отримувати реєстраційні номери додатків європейського зразка, подавати заяви щодо ліцензування освітньої діяльності й таке інше. Також відновлено функціонування реєстрів ЄДЕБО, перевірку дійсності документів про освіту тощо.

***

Важливим є й питання акредитації освітніх програм, адже за неакредитованими спеціальностями видавати дипломи не можна. Як повідомив перший проректор, по тих наших спеціальностях, по яких комісії НАЗЯВО вже відпрацювали, будуть прийматися рішення – їх ближчим часом буде опубліковано. Остаточну крапку щодо тих спеціальностей, по яких завершується термін дії сертифікатів, поставив Кабінет Міністрів України, який на своєму засіданні 16 березня ухвалив постанову «Про особливості акредитації освітніх програм, за якими здійснюють підготовку здобувачі вищої освіти, в умовах воєнного стану». Відповідно до неї відтепер термін дії акредитаційних сертифікатів закладів вищої освіти (наукових установ) зі спеціальностей та напрямів підготовки та сертифікатів про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти, що були чинними на 24 лютого 2022 року, продовжується до 1 липня року наступного за припиненням або скасування воєнного стану в Україні.

***

Повертаючись до освітнього процесу, додамо, що про деякі можливі його форми та часові межі розповів на засіданні Адмінради проректор з навчальної роботи Анатолій Мельниченко: «Для студентів 4-го випускного курсу бакалаврату ми дещо зміщуємо освітній процес. Теоретичне навчання, яке було передбачене, але не було проведено раніше, доведеться проводити в квітні. Але в різній формі – асинхронно чи синхронно, в дистанційному чи гнучкому режимі. Відповідно, практика має також організовуватися гнучко – чи то на базі кафедр, чи то, якщо це можливо, в місцях нинішнього перебування студентів. За певний взірець може слугувати те, як це робилося в 2020 році, коли почалася пандемія. Практика може проводиться і в дистанційному режимі. Звісно, це буде не дуже схоже на традиційну організацію практики, але таке можливо зробити. Наприклад, виходячи з нашого Положення про визнання результатів формальної та неформальної освіти, для ІТ-шних спеціальностей може бути зарахована участь наших студентів у діяльності української ІТ-армії. Себто маємо працювати в режимі максимальної гнучкості. Проведення і оформлення проходження практики буде зсунуто на травень, а підсумкову атестацію для 4-го курсу планується провести в червні».

***

Отож, як наголосив 21 березня на засіданні ректорату – оперативного штабу реагування та забезпечення життєдіяльності університету ректор Михайло Згуровський, для організації навчання та завершення навчального року університет пропонує багатоваріантний підхід, який дозволяє студентам і викладачам обрати для себе найкращий в нинішніх обставинах варіант.КП: 2022, 9-10Освітній процес

Реєстраційна форма для абітурієнтів
Молодий вчений року
Центр міжнародної освіти
Відділ академічної мобільності
Що таке інжиніринг інтелектуальних електротехнічних та мехатронних комплексів

Матеріально-технічне забезпечення кафедри АЕМК